2014. január 7., kedd

Nem Kispolski!

Amikor tegnap fotóztuk azt a szegény, Kőbányán elhagyott, lassan elpusztuló 133-ast, persze rögtön előkerült egy szomszéd, aki meg is kérdezte: csak nem azt a Kispolskit nézzük?

Kétségtelen, hogy ma már egy első generációs, krómlökhárítós 126p is különlegességnek számít, akár moha és gaznövény által benőtt állapotban is, de nem. Az kérem nem Kispolski! Itt az ideje, hogy egy hevenyészett rajzzal segítsünk azoknak, akik hátulnézetből összetévesztik vele:


Vegyük hát sorra:
1. A 133-as szélesebb. Nem sokkal, de szélesebb.
2. A két lámpa a típusidegen átalakítást eredményező gyakori tévhittel ellentétben nem ugyanolyan osztatú, sőt még a fényvisszaverő prizma alakja sem ugyanolyan!
3. A leginkább a Subaru Impreza WRX STi-t idéző, vagány légbeömlők sem azonosak :)
4. Végül, ámde elsősorban: a Polskinak lefelé, egyben nyílik a motorházteteje. A 133-asénak felfelé nyílik a fedele, a hátlap pedig - ha jobban hozzá kell férni a motorhoz - leszerelhető. Nem könnyen, de lejön. Én csak tudom, hiszen már cseréltem.

Második szemléltető ábránk a három, formai rokonnak tekinthető kis FIAT-ot (a 133 és 127 esetében SEAT-ot /is/) ábrázolja, elöl- és oldalnézetben:


Itt már szembetűnőbbek a különbségek:
1. A 126-os és a 133-as első lámpái teljesen azonosak, de ha jobban megnézzük, a frontrész formaterve különbözik (a Polski "arca" sportosabb, kackiásabb, míg a 133-as tekintete kissé szomorkásan lefittyed).
2. Legnagyobb bánatomra a lökhárítók sem ugyanolyanok: a 133-asé íveltebb és persze pár centivel szélesebb is.
3. Oldalról a 133-as egyáltalán nem hasonlít a 126-osra. Annál inkább a 127-esre - de csak első "blikkre". Ha jobban megnézzük, a 127-es nemcsak sokkal hosszabb (40 centi!), de a hátsó ablak alsó ívéről, valamint arról, hogy az első sárvédők fölött jól látszik a motorháztető vágata (no meg persze a tisztességesen oldalra kivezetett és nem a motortérben, a kipufogó leömlője fölé nyúló... édes drága spanyol mérnökök, jajjj!) üzemanyag-beöntő nyílásról is) nagy biztonsággal meg lehet különböztetni a 133-astól.

Remélem, a fenti montázsokkal és rövid leírással szerény személyem is hozzájárult ahhoz, hogy egyre többen legyünk ezen a világon, akik egy pár négyzetcentiméteres karosszéria-részlet láttán is kapásból megmondják, milyen típust látunk a képen. ;)

4 megjegyzés:

  1. Helló!

    Ígéretemhez híven (fiat126.hu) végigolvastam az összes bejegyzést. Sok sikert a kisautóhoz, remélem sok örömöd leled benne és sok poszt születik majd.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm szépen!
    Most pihen a garázsban, de amint van fejlemény, megírom, ígérem! ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gratulálok, igazán "franco" kis autó!
      Szolnokon kettőt láttam belőle, egy sárgát 1992-ben és 2000 körül egy pirosat. Az utóbbi ablakában finn nyelvű feliratok, kalandos sorsa lehetett.
      Üdv Lajos

      Törlés
  3. Szia Lajos!
    Nem kizárt, hogy ez az 1992-ben látott sárga.
    Finnország volt az egyik legnagyobb felvevőpiac (Ausztria és Hollandia mellett) - de az azért elég furcsa, hogy valaki onnan hozta be.
    Mindenesetre nagyon köszi az infókat! Igyekszem gyűjteni a magyarországi 133-asok adatait is, előbb-utóbb lesz majd erről is egy poszt.
    Üdvözlettel
    Gyuri

    VálaszTörlés